الخياطات والعلامات
والحزات.
_هناك بعض الباترونات تحتوى على جيوب خارجية او داخلية وبندات وسجافات كل هذه الزيادات تنقل ايضا كقطع باترون منفصلة .
_يمكن ايضا نقل قطع الباترون باستخدام ورق الكاربون بوضعه على ورقه ووضع
الورقه بالكاربون اسفل صفحة الباترون ولكنى افضل استخدام الورق الشفاف
عشان لو فيه حاجه نسينا ننقلها نقدر نضع الورق الشفاف مره اخرى وتكملة
الجزء الناقص .
_ملاحظة مهمة جدا لازم نقارن بين القطع اللى نقلناها وبين رسوم الباترون قبل مانقص عشان نقدر نلحق اى خطا قبل ما نقص.
وبكدا نبقا خلصنا مرحلة استخراج الباترون وهنكمل بإذن الله بعد كدا ازاى هننقل الباترون للقماش ونبدا فى التفصيل
6_التفصيل
وفى النقطة دى هنعرف إزاى ننقل قطع الباترون للقماشة بتاعتنا
_فى ارشادات كل موديل هنلاقى مذكور أحسن طريقة لوضع قطع الباترون على القماش.
كمثال فى الموديل بتاعنا اللى بنشرح عليه هنلاقى قطع الباترون موضوعة على
القماش بالشكل ده وهنشرح التفاصيل اللى لازم ناخد بالنا منها واحنا بنضع
قطع الباترون على القماش
_ الطريقة اللى بتقترحها المجلة لوضع قطع الباترون على القماش بتكون احسن
طريقة للحصول على الموديل ولتوفير اكبر كمية ممكنة من القماش بدون إهدار.
_ عادة بنثنى القماشة طوليا مع وضع حافتى الكنار معا ويكون ظهر القماشة
للخارج(وإذا إختلف الحال فهذا يبين فى الارشادات زى ما فى الموديل بتاعنا)
احنا عندنا فى الموديل ثنينا القماشة بطريقتين مختلفتين تبعا للمقاس زى ما الرسم (انظرى رقم4 )
فالمقاس من 34_42 مثلا هنثنى القماش على جزئين (انظرى رقم 3) 47 سم مجوز و28 سم مجوز
_خط الثنى بيظهر فى الرسم كخط متقطع (انظرى رقم 1) بينما خط الكنار بيظهر فى الرسم كخط مستقيم (انظرى رقم5)
_ملاحظه هامة هندبس حافتى الكنار معا لمنعه من الإنزلاق أثناء القص.
_هناك بعض الباترونات لانحتاج الى ثنى القماش لذلك يكون وجه القماش للخارج.
_ورق الباترون عليه القطع مطبوعه من أعلى يجب ان تدبس تدبثا ثابتا مع
القماش ومن المهم ان سهم خط النسيج (سهم يكون فى كل قطعه من قطع
الباترون)او الحافة التى تبين النسيج المستقيم يجب ان يكون موازيا لحافة
كنار القماش وناخد بالنا من النقطة دى كويس جدا .
_اما قطع الباترون الورق التى يجب ان توضع مطبوعة ومتجهة إلى أسفل على
القماش فإنها تبين بخطوط منقطة على بسطة الباترون (انظرى الرقم 2)قد يكون
السبب فى ذلك هو توفير القماش او الحصول على صورة عكسية عند تفصيل وقص
طبقة واحدة من القماش (مثلا عند عمل كنار ايمن وكنار ايسر)او اذا اردنا قص
قطعة باترون لها خط ثنى كقطعة واحده,
النهارده هنكمل ما بدأناه وهنشرح النقطه السابعه وهيا
7/لاحظى ان باترونات بوردا لا تشتمل على زيادات الخياطة أو ثنى الذيل.
_ هنلاحظ ان باترونات البوردا لا تحتوى على زيادات الخياطة او ثنى الذيل
عشان كدا بعد مادبسنا كل قطع الباترون على القماش هنبدأ نرسم زيادات
الخياطه حول الحافات بإستخدام طباشير الخياطه(الماركه)
_وعادة بنعمل زيادة الذيل 5سم بينما اعلى الأكمام وتقويرات الأكمام وكنار الرقبه بتبقا 1سم بينما زيادة الخياطة بتبقا 2سم
_اما قطع الباترون البسيطة مثل الكمر او الحزام او اقسام الجونلة
المستقيمة فهى غير موجودة على صفحة الباترون ويجب ان ترسم مباشرة على
القماش وتذكرى زيادة الخياطة فيكفى ترك 1سم فقط عند عمل الكمر والحزام
إلخ........ ومقاسات هذه القطع موجودة فى إرشادات التفصيل نفسها ومبينة
بحروف صغيرة.
وهذه القطع غير مرسومة مع قطع الباترون الأخرى فى الرسم الملحق ولكنها موضحة على صفحة الباترون .
_ قصى شرائط الورب (البييه)بدون إضافة زيادة خياطة
بعد أن تنتهى من تدبيس كل القطع أو رسمها على القماش يمكنك البدء فى القص والتفصيل.
8/ طريقة نقل علامات قطع الباترون إلى القماش
_بعد أن تنتهى من القص يجب أن تنقلى الخطوط الخارجية والداخلية والعلامات الموجودة على قطع الباترون إلى ظهر القماش,
_واسهل واسرع طريقة هى باستعمال ورق كاربون الخياطة وعجلة النقل (وتجدين ارشادات الاستعمال على ظهر العلبة)
_وتوجد طريقة اخرى تستغرق بعض الوقت وهى عمل سراجة بدلا من الخطوط, وميزتها هى انك يمكنك رؤية السراجة على وجهى القماش .
ملاحظه هامة :اذا كان القماش رقيقا جدا بحيث ان خطوط الكربون قد تظهر على
وجه القماش ففى هذه الحالة يجب استعمال السراجة بدلا من الكربون.
_بعض الخطوط يجب ان تظهر على وجه القماش اثناء الخياطة مثل خطوط الثنى
والتثبيت وخطوط السجافات الأصلية ووسط القسم الامامى ووسط القسم الخلفى
وبعض خطوط غرزات خاصة. فى هذه الحالات استعملى سراجة او انقلى الخطوط من
ظهر القماش الى وجه القماش بغرزات سراجة طويلة.
وبكدا نبقا خلصنا شرح نقل الباترون من مجلة بوردا الى القماش وقصه